dag 2 Oorlogstour - Reisverslag uit Rochefort, België van Cor en Marion Schavemaker - WaarBenJij.nu dag 2 Oorlogstour - Reisverslag uit Rochefort, België van Cor en Marion Schavemaker - WaarBenJij.nu

dag 2 Oorlogstour

Door: Marion

Blijf op de hoogte en volg Cor en Marion

09 Juli 2017 | België, Rochefort

Zoals altijd hebben we heerlijk geslapen in onze caravan. Om ons heen zijn alweer veel mensen vertrokken als wij de caravan deur voor het eerst open doen. Lekker buiten ontbeten en dan eens kijken wat we vandaag gaan doen.....fietsen!
Maar...is dat te doen hier? we gaan het gewoon proberen...Cor heeft een kaartje...ik de fietscomputer...beide geven een andere route dus dat zijn vaak stop en discussiepuntjes..
We komen langs een begraafplaats voor soldaten, allemaal witte stenen op een rij, keurig verzorgd met bloeiende planten. Jonge jongens uit allerlei landen, veel uit Engeland. Dat verklaard ook waarom we zoveel engelsen hier zien als toerist.
Even verderop komen we bij Hoge Crater Cemetery, een nog groter militair begraafplaats. Indrukwekkend. Zo komen we de hele dag diverse bordjes tegen naar een Cemetery.
Aan de overkant van de weg is het Hoge Crater museum, gevestigd in de oude kapel en het oude schooltje dat in 1918 is herbouwd door de Baron Vinck die zijn landgoed helemaal verwoest had teruggevonden na de oorlog.
Het museum is indrukwekkend, je krijgt een beeld hoe de soldaten in de loopgraven hebben geleefd. Er is ontzettend veel oud materiaal gevonden in deze omgeving.

Na een biertje fietsen we weer verder, langs pretpark Bellewaerde, door de landerijen naar Hill 60. Hier is niet veel bijzonders te zien maar we lopen ff een lekker rondje. Ook zien we hier de Caterpilar, een krater geslagen in de grond door explosies. Er is veel gevochten om het strategisch punt Hill 60, dan weer in handen van de britten, later weer in handen van de duitsers.

We fietsen verder over slechte paden, wat zijn we verwend in Nederand, en komen langs vijver Zillebeke, helaas niet geschikt om te zwemmen, er drijft veel alg en we zien een dode vis. Dan maar verder fietsen richting de Markt van Ieper, waar we weer neerstrijken op een van de vele terrasjes voor een Belgisch biertje.
Terug op de camping zijn er alweer veel plekken bezet door campers.