dag 9 Yes we go! - Reisverslag uit Maasbracht, Nederland van Cor en Marion Schavemaker - WaarBenJij.nu dag 9 Yes we go! - Reisverslag uit Maasbracht, Nederland van Cor en Marion Schavemaker - WaarBenJij.nu

dag 9 Yes we go!

Blijf op de hoogte en volg Cor en Marion

17 Juli 2017 | Nederland, Maasbracht

Een dagje later dit verslag maar dat heeft een reden......

Zondag morgen...wat gaan we doen vandaag? Om 15.00 weten we of we nu eindelijk eens de lucht in mogen. Dus een dag fietsen? ergens met de auto heen? of gewoon lekker van het zonnetje genieten en het boek weer pakken. We kiezen voor het laatste

Het is bewolkt, er staat een klein windje, temperatuur voelt een beetje broeierig, onweer kans? Om 15.03 piept de telefoon, sms van Greetzz...u vaart gaat door!....Yes we gaan ballonvaren!

19 augustus 2011 werd ik 50 en kreeg ik van onze jongens een tegoedbon voor een ballonvaart...iets wat ik altijd nog eens zou willen doen...soort bucketlist wens. Vorig jaar ben ik begonnen met afspraken te maken...Beesd, Soest, Apeldoorn, Hilversum...iedere keer kregen we bericht...Helaas uw vlucht gaat niet door..... Vandaag is poging 10! En nu gaan we echt!

Om 16.00 rijden we richting Thorn, het witte stadje, onze vertrekplaats. Eerst zoeken we even naar de juiste vertrekplaats, TomTom heeft er wat moeite mee maar uiteindelijk weten we waar we straks de lucht in gaan. Nog tijd genoeg om even het stadje in te lopen en wat te eten.

Waarom zijn alle huizen hier wit?
Er woonden rond 1600 veel adelijke dames in en om de Abdij. Zij hadden mooie huizen maar zijn gevlucht toen de Fransen kwamen. De burgers betrokken uiteindelijk de leegstaanden huizen. Dat leek fantastisch maar de Fransen besloten al gauw om belasting te gaan heffen voor elke haard in het huis en voor de afmetingen van de ramen. Dat konden de burgers niet betale, een oplossing was ramen dichttimmeren of verkleinen. Om het niet op te laten vallen werden de huizen witgekalkt over de bouw-littekens heen.
Zo...dat weet je ook weer.

Maar eerst even de Abdij bekijken.op het nippertje want het is bijna 6 uur maar we mogen nog naar binnen...met museumjaarkaart gratis...en nog 3 euro kortingsbonnen toe voor een pannekoek. Wat een prachtige kerk, de moeite waard.

Aan de overkant een heerlijk terras in het doorkomende zonnetje...we nemen een pannekoek maar welke? Kiezen uit meer dan 250 soorten valt niet mee.

En dan is het zover....we gaan verzamelen bij de luchtballon...die licht al uitgespreid op het veld, het mandje ligt op z'n kant. Cor moet helpen de ballon vast houden en ik mag alvast gaan liggen in het mandje om die op z'nplek te houden....ja dat lukt wel met mijn kilo's...
Dan wordt de ballon eerst gevuld met koude lucht via een grote ventilator, daarna warme lucht erbij en langzaam gaat ie omhoog en komt het mandje overeind. Iedereen erbij....14 personen...en dan gaan we. In een poep en een scheet zitten we al op aardige hoogte. Prachtig om de achterblijvers en onze auto's kleiner te zien worden. De Maas meandert prachtig door het landschap, dat zie je niet als je fietst. Over de koeltorens van een kolen centrale, da auto's op de snelweg lijken wel miniatuurtjes. We vaen op ongeveer 300 meter hoogte met een snelheid van 24 km per uur, terwijl het voelt of je volledig stil hangt, het zicht is helaas niet helemaal optimaal, toch wat nevel maar we kijken toch 16 km rond om ons heen.... de bossen en akkers wisselen elkaar af, groen en geel in diverse tinten. Prachtig. En dan de stilte! en de rust... Wat een belevenis! Go with the Flow!

Waar zullen we landen? We passeren de grens met Duitsland en beginnen dan te dalen..langzaam wordt alles weer groter.kunnen we de koffie in de bekers zien zitten op de tuintafels...hazen rennen verschrikt over het veld als de gasbrander open wordt getrokken...maisvelden, aardappelen...de boer zal niet blij zijn als we landen op zijn gewassen. Stijn onze piloot weet een beetje bij te sturen en we landen keurig op een stuk grond waar het gewas onlangs is geoogst. Klasse hoor! maar 3x een hobbel met het mandje en dan staan we stil. Vaste grond onder het mandje. Een paar mannen worden er uit gestuurd zodat de mand weer iets omhoog gaat...nu kunnen ze ons een stukje over het land duwen richting de volgauto die ook is aangekomen op de landingsplek. Met elkaar de ballon weer inpakken en dan is het tijd voor een glas heelijke champagne. Veilig geland!

Wat een super ervaring! Dank je wel Nick, Roy en Barry.

• 17 Juli 2017 - 14:53

Jeroen:

Hoi,

Stilte en rust, waar vind je dat nog. In een luchtballon dus! Prachtige ervaring.

• 17 Juli 2017 - 16:37

Mary-Ellen:

Mooi! eindelijke jullie ballonvaart! Gelukkig ook een prachtige ervaring. Wat boffen wij, de lezers, dat we het samen met jullie mee mogen maken. Goede reis nog naar huis of anders 'Welkom thuis'!

• 17 Juli 2017 - 19:18

Elly:

Dankjewel, Marion, dat je ons hebt laten meegenieten! Het voelde een beetje vakantie voor mij ook!