09 We zijn te vroeg! - Reisverslag uit Siena, Italië van Cor en Marion Schavemaker - WaarBenJij.nu 09 We zijn te vroeg! - Reisverslag uit Siena, Italië van Cor en Marion Schavemaker - WaarBenJij.nu

09 We zijn te vroeg!

Blijf op de hoogte en volg Cor en Marion

26 Juni 2015 | Italië, Siena

We zijn te vroeg!

En dan bedoel ik niet ...te vroeg wakker....
Wat is het toch heerlijk wakker worden als de zon door het dakluik boven je bed in je gezicht schijnt met daarachter een strak blauwe lucht. Beloofd weer een mooie dag te worden.
Eerst even douchen in het mooie toiletgebouw. Ik wil ook de douche in de camper nog uitproberen maar we hebben een foutmelding bij het warmwater systeem. Moeten we nog opzoeken in een van de boekjes. Nu geen tijd voor want we willen naar Siena.

We gaan met openbaar vervoer en vinden dat al een hele uitdaging in Nederland maar zeer zeker hier in Italie. Gelukkig kunnen we kaartje al bij de receptie van de camping halen en daar spreken ze goed Engels. Bus 3 of 8, beide stoppen dicht bij de camping. Het kaartje stempelen is geen probleem.

We zijn in Siena!
Vanaf het busstation lopen we omhoog de eerste de beste straat in. Smal, keien, kleine winkels met boogplafonds (als de restaurantjes aan de Utrechtse grachten). We zijn nog geen 100 meter ver of Cor heeft al een paar nieuwe schoenen gescoord. Vindt ze eigenlijk te duur maar krijgt iets van de prijs af. Dat hoort er een beetje bij ....afdingen.

Iets verder zien we door een zijstraatje het Piazza del Campo liggen dus dalen we af. Aan het begin worden allerlei tribunes opgebouwd en er ligt zand op de buitenste ring van het plein.
Jammer we zijn te vroeg! Want wat blijkt...op 2 juli (en 16 augustus) vindt hier het beroemdste festival van Toscane plaats, de Palio. Paarderennen, niet te vergelijken met onze korte baan draverijen.
Er zijn 17 historische wijken die strijden om de eer maar er mogen er maar 10 meedoen want voor meer paarden is geen ruimte. De paarden rennen dan 3x om het plein. Al met al duurt dit deel van het festival maar een paar minuten. De mensen uit de wijken zijn echter al weken ervoor en ook nog erna in de ban van de Palio delle contrade.
"Wie Siena zegt, zegt Palio!"

En als je ziet wat er voor gedaan wordt....!
Met een soort asfaltmachine wordt er ongeveer 20 cm zand aangebracht rondom op het plein. Wel 30 man en vrouw in oranje hesjes zijn aan het harken, bezemen en vegen.Het ligt er zo vlak als een biljartlaken bij. Beter als de wegen in Toscane!. De terrasjes zijn gehalveerd door schotten om de baan af te zetten.
Later zien we in een winkeltje een video van deze spelen...wat een festijn.... maar blij dat we er niet tussen hoeven te staan. Een inmense mensenmassa op elkaar gepropt in de brandende zon. Mensen hangen aan balkons, overal zwaaien vlaggen in het rond en de paarden met hun jockeys gaan echt voor de winst. Ze zien geen gevaar. De partij voor de dieren zou bij ons heftig in opstand komen.

Ondanks de werkzaamheden hebben we een mooi zicht op het Piazza del Campo dat in de vorm van een schelp loopt. Of als de uitgespreide en beschermende mantel van de Madonna, die omschrijving spreekt me meer aan.
Het plein ligt exact in het midden van de stad.
De vrolijke fontein, Fonte Gaia, stamt uit 1400 toen er waterleiding in de stad voltooit was.Mooi om te zien en dat vinden ook alle touroperators want overal zie je gidsen met een opgestoken paraplu gevolgd door een groep mensen met oortjes in.

We slenteren verder, dan weer omhoog en dan weer omlaag. De kuiten zullen morgen wel protesteren. Soms moeten we opzij springen omdat er door de kleine straatjes toch auto' s rond scheuren.

Ineens doemt er een giga grote katherdraal voor ons op. Prachtig!
De duomo Santa Maria Assunta.
Hier is het weer even stoeien met het Italiaans om het juiste toegangskaartje te kopen. We kiezen voor een kaartje met 4 mogelijkheden en starten in het museum. De schilderijen zijn aan Cor niet echt besteed dus we lopen er redelijk snel doorheen. Voor ons geen cursus kunstgeschiedenis.
Dan komen we in de crypte, dat is wel bijzonder om te zien dat er nog meerdere verdiepingen onder de kathedraal zijn.
Maar de kathedraal is het hoogte punt (niet het hoogste!) Zwart met witte pilaren, mooi ingelegde marmeren vloeren, een bewerkte preekstoel, vele beelden en een prachtig ontzettend hoog plafond. Zeer de moeite waard.

Het laatste onderdeel van ons toegangskaartje is het Panorama dal facciatone. Vanaf de toren boven schijn je een fantastisch uitzicht over de stad te hebben. Maar......400 en nog wat treden! We twijfelen maar besluiten toch te gaan. Echter.......we zijn het museum al in geweest en daar moet je doorheen naar de toren. Wij hebben dus duidelijk iets gemist in het museum, nergens een trap of een wegwijzer naar een toren gezien. We mogen er niet meer in want het kaartje is al gescand. Praten helpt niet, smekende blikken ook niet. (Maar mijn voeten, knieen en heupen zijn stiekem wel een beetje blij!)

We dwalen weer door de straatjes, omhoog, omlaag. Cor vindt een mooie nieuwe riem....speciaal voor Si.....halve prijs! Voor mij weinig te halen hier, hoewel er prachtige kleding hangt maar wat een lijntje hebben de meeste Italiaanse dames. Ik houd me maar aan een favoriete uitspraak...een groot hart heeft een groot lichaam nodig! Toch?

We eten nog een heerlijke pasta en salade op een terrasje in een piepklein straatje waar de langskomende auto bijna het tafeltje raakt. En dan weer naar de uitdaging: de bus.

Nu is dat inderdaad iets ingewikkelder. Bus 3 stopt in zone 4 maar waar is zone 4? Kriskras staan de bussen op het plein, geen duidelijke borden wie waar hoort te staan. Cor gaat op onderzoek uit en daar vertrouwen we dan maar op. En terecht! We zijn weer op de camping, pootjes omhoog, wijntje erbij en dan het verslag schrijven. Gelukt!

Nu nog een half uurtje wifi dus we gaan de route voor morgen bekijken.
Als er nog tijd over blijft zal ik nog wat fotos toevoegen.

26 juni 2015 23:08 | Door: Wilma en Jan

Wat zien jullie veel in korte tijd! Neem je het allemaal nog op?
Je verhaal is 2x geplaatst....of moet 9a een ander verhaal zijn? Maakt niet uit, we genieten volop met jullie mee. Ik begrijp dat het niet gelukt is om je telefoon als hotspot te gebruiken, dus nu jagen op gratis wifi of ervoor betalen?
Vooral lekker blijven genieten! We zijn benieuwd naar de verhalen die nadien nog loskomen!
Groeten,
Jan en Wilma

• 27 Juni 2015 - 15:00

Anita:

Zo even wat verslagen lezen, had een kleine achterstand. Leuk hoor jullie verhalen. Ben benieuwd naar de foto's

• 27 Juni 2015 - 21:47

Richo En Corrie:

Het schrijven gaat je goed af marion. We genieten van de verslagen. Veel herkenning. Hele mooie tijd verder nog gewenst. Dikke kus van ons.

• 28 Juni 2015 - 15:57

Marcel:

Hé zus en natuurlijk zwager Cor!
    Wat een vreselijke leuke verhalen en een enorm mooi gebied als ik dit lees, jullie genieten wel zeg.
    Kijk niet al het mooie er van af want wij zijn ook bijna in aantocht naar Toscana.
    Alleen Marion wat loopt je nou te zeuren over iets te duren schoenen voor Cor !
    Je hebt een gratis Camper, gratis camping plaatsen, gratis een taxi, gratis Wifi, en ik durf te wedden dat de bonnetjes van de brandstof op Cor zijn vrachtauto komen te staan.Zo kan je wel 3 maanden op vakantie !!!
    Gekheid natuurlijk maar ik wens jullie nog heeeel veel plezier, mooi weer en een goede reis.

gr.je Broertje