10 Chianti route - Reisverslag uit Greve in Chianti, Italië van Cor en Marion Schavemaker - WaarBenJij.nu 10 Chianti route - Reisverslag uit Greve in Chianti, Italië van Cor en Marion Schavemaker - WaarBenJij.nu

10 Chianti route

Blijf op de hoogte en volg Cor en Marion

27 Juni 2015 | Italië, Greve in Chianti

Nadat ik 's morgens tijdens het ontbijt weer poosje heb zitten klooien met de foto's (uploaden lukt nog steeds niet) rijden we van de keggen af en gaan weer op pad.
De wijnroute, Chianti route, Via Chantigiana, staat op het program. Nog een laatste blik op Siena en dan gaan we weer slingeren op prachtige wegen, Geen prachtig wegdek bedoel ik dan want dat laat nog wel eens te wensen over. Maar de glazen in de kastjes zijn nog steeds allemaal heel.

Tussen de druivenstokken door bereiken we Castellina in Chianti en we boffen..er is markt. We zoeken een parkeerplek in de woonwijk en gaan de markt op. Verse perzikken druipend van het sap. Gezellig plaatsje, leuke terrasjes maar nog iets te vroeg voor koffie. Weer een kerkje in. Ook deze is aan de buitenkant mooier dan binnenin, somber en kits, er ligt zelfs een plastic geraamte in een plastic-gouden glazen kist. Zie er niets symbolisch in.
Bij een piepklein winkeltje zien we allerelei soorten pasta: zwart-witte strikjes, gekleurde schelpjes, zwarte krulletjes dikke slierten, smalle stukjes, etc. We nemen wat mee voor thuis.

We rijden door en komen in Radda in Chianti, weer zo'n middeleeuws stadje. Een prima camper-parkeerplek net onderaan, via een trap onder de weg door en dan sta je op het pleintje. We zijn weer te vroeg! Alles wordt in gereedheid gebracht voor een middeleeuws feest. Strobalen langs de kant. Je verwacht elk moment dat er een paard en wagen om de hoek komt met biervaten erop.
Op een terrasje in de schaduw nemen we een Toscaans gerecht: een kaasplateau met honing en jam. Lekker.

We rijden nu een extra lus richting Gaiole in Chianti, een kort stukje dus we stoppen niet weer. Wat ben ik blij met Cor als chauffeur want de bochten zijn niet te tellen.
Volgende punt op de route is Badia Coltibuono, een oud klooster dat volgens de boekjes te bezoeken is. Via een smalle weg komen we boven op een prachtige plek. Oude muren, mooie bomen en stilte. Een romantische plek. Jammer dat het klooster hermetisch afgesloten is. Van de tuinen die we op een foto zien kunnen we geen enkel plekje ontdekken, alles achter de dikke muur. Alleen het sobere kerkje kunnen we in. Hier vertrouwen ze de mensen: een ruimte met allerlei souveniers, kaarten en boekjes met daarbij een bus om het geld in te doen.

We maken de lus rond en komen weer bij Radda, vandaar stuurt Bep ons naar Volpaia. Veel cypressen langs de weg tot we in alweer een historisch gehuchtje terecht komen. Scherp rechts, zegt Bep, dus doen we dat, maar hier wordt het wel heel smal. Gaat net, en dan bedoel ik ook echt NET. Een paar centimeter aan beide kanten tussen de spiegels en de muren. Een klein stukje verder houdt het asfalt op en wordt het grind. Gaan we verder? Klein stukje nog. Maar als het dan weer smaller wordt en er een plek is om (met moeite) te keren, besluiten we toch maar terug te gaan. Weer door dat smalle straatje, nu onder een andere hoek en nog moeizamer. Vandaar dat de mensen op het pleintje net zo verbaasd keken. Wat moet een camper hier??

Rustig aan rijden we verder. Onderweg komen we diverse wijnboeren tegen, niet de kleine kneuterige zoals langs de Moezel maar grote prachtige Casa. Helaas blijken bij de meeste op zaterdagmiddag de hekken dicht te gaan. Dus geen proeverij voor ons.

In Panzano doen we boodschappen bij de coop voor het eten vanavond, skottelen. Als we weg rijden gaat Bep weer de fout in: Houd links aan....oeps...in het historische centrum. Weer super smal en bochtig. Het lijkt erop dat we pal voor de trappen van de kerk niet verder kunnen ....de trap op is geen optie, achteruit ook niet....maar gelukkig.... een klein steegje gaat nog naar links. Zo dat hebben we ook weer overleefd.

Het laatste stukje van de route naar Greve in Chianti. Hier is onze camperplaats naast het lokale zwembad. Er staan er al meerdere maar we vinden een mooi hoekje met een stukje eigen grasveld voor de camper. Uitzicht op een heuvel met wijnranken en cypressen. Genieten.
We hebben eigenlijk wel even zin om het stadje in te lopen, kwartiertje, en eten daar op het plein. Het is nog steeds ruim 23 graden als we teruglopen.

Er wordt de komende dagen heel heet weer voorspeld dus wat gaan we doen? We zullen de kaart er eens even bijpakken. Jullie lezen later wat het geworden is.