dag 1 Ieper - Reisverslag uit Ieper, België van Cor en Marion Schavemaker - WaarBenJij.nu dag 1 Ieper - Reisverslag uit Ieper, België van Cor en Marion Schavemaker - WaarBenJij.nu

dag 1 Ieper

Door: Marion

Blijf op de hoogte en volg Cor en Marion

08 Juli 2017 | België, Ieper

We hebben er zin in maar eigenlijk is er ook nog genoeg te doen thuis.
We gaan dus onvoorbereid op weg.Heel lang kon het alle kanten uit...waar gaan we heen....Ommen..Normandie...Noord limburg...Duitsland...Bad Durkheim....bij Goningen de Grens over....ook nog even langs elohim....uiteindelijk is het Belgie geworden. Getriggerd door het verslag van Herman en Gerda die het plaatsje Ieper noemde. Hier wordt al honderd jaar elke dag om 20.00 de Last Post gespeeld als herdenking aan alle omgekomen mensen in de WO I en II.

Om 9.50 vertrekken we uit Assendelft, wat file bij Antwerpen, even een plaspauze onderweg en dan staan we om 14.15 voor de slagboom bij Camping jeugdstadion in Ieper.
De receptie is gesloten dus we moeten ons aanmelden met het reserveringsnummer bij een automaat, het pasje rolt er uit en daarmee kunnen we de slagboom openen, het nummer van de plek staat op het bonnetje. Het lijkt wel of we met een camper op pad zijn! Hier staan ook veel campers dus we lopen weer te kwijlen.

We gaan aan de wandel naar het stadje, over de stadsgracht, via de stadsmuur naar het grote marktplein. Een imposant gebouw, de lakenhalle (1304) domineert het plein. Daarachter de Sint Maartens Kathedraal. Natuurlijk gaan we naar binnen, er begint juist een mis dus kunnen we er niet lang rondlopen.

Op het marktplein nemen we bij Petrus ons eerste Begische biertje. Heerlijk. Daarna gaan we eten bij een pizzeria in de buurt van de Menenpoort.Een Brits oorlogsmonument uit dWO I. Het kopje koffie nemen we op het terras met prima uitzicht op de poort. Ruim 3 kwartier van te voren staan er al mensen te wachten. Om half 8 worden de wegen afgesloten voor verkeer en gaan wij staan op de afsluiting, dus 1e rang. Steeds meer mensen komen er onder de poort staan.Wel 10 grote, volle touringcars komen aanrijden, nog meer mensen...
Om exact 8 uur begint de ceremonie. The Last Post wordt gespeeld op trompet door 3 militairen, het is muisstil. Daarna worden er kransen gelegd. Onvoorstelbaar dat dit iedere dag gebeurd, al zoveel jaren lang, vandaag is het de 30730 ste keer. Op de muren staan de namen van 54.896 vermiste soldaten, ooit vertrokken door deze poort, nooit meer teruggekeerd.....

• 08 Juli 2017 - 22:25

Loes:

Hoi toch weer met de camper. Een gewonnen reis?
    Indrukwekkend gebied hè? Fannie is er eens geweest en zou heel graag met ons nog eens gaan. Zo' n
    Indruk heeft dat bij haar achtergelaten.
    Wij gaan 2 weken naar de Rheehorst. Ons stekkie.
    Geniet en ik volg jullie verhalen.
    Groetjes van ons.

• 08 Juli 2017 - 22:57

Elly:

Wat een verrassing! Vanochtend nog een berichtje en nu al een leuk reisverslag, dankjewel, Marion! Mooie dagen samen...

• 08 Juli 2017 - 23:08

Herman En Gerda:

Hoi Marion en Cor,
    Indrukwekkend he dat hele gebeuren.
    Leuk om te lezen, wij staan nu op Camping Vechtenzo en gaan na het weekend naar Breda.
    Groetjes en veel plezier.

• 09 Juli 2017 - 09:53

Mary-Ellen:

Hoi Marion en Cor,
    wat een verrassing! Ik wist dat jullie zaterdag zouden vertrekken maar een reisverslag had ik niet gedacht. Leuk hoor Marion, gezellig dat we zo met jullie mee mogen gaan :-). Wens jullie een heerlijke vakantie toe! Liefs x

• 09 Juli 2017 - 10:34

Jitske & Jeroen:

Hoi Cor en Marion,
    Mooi verslag, Jitske heeft ook interesse om deze herdenking eens bij te wonen, wie weet onze aankomende vakantie. Eerst nog twee weken werken. Bevalt dat nou, zo onvoorbereid op vakantie? We zien wel waar we heen gaan? Lijkt mij heerlijk én spannend.
    Nou, duik lekker veel energie op deze dagen!
    XX

• 09 Juli 2017 - 15:01

Peter @ Nelly:

Hallo Cor en Marion,

Komen net thuis van een fietstocht. Zijn ook nog door de Dorpsstraat gefietst (helaas geen barbeque vandaag) en nu even lekker jullie verhaal lezen bij een glaasje wijn. Hebben we wel verdiend vind ik zelf. Geniet van een lekkere vakantie en alle mooie dingen die je onderweg tegenkomt. We gaan het 2 augustus vast allemaal horen.
    Groetjes van ons

• 09 Juli 2017 - 21:20

Gerard En Corrie:

Hallo Marion en Cor,
    Leuk om weer op de voet te volgen door jullie reisverhalen.
    Zo te lezen is de camper op stal gebleven. Dus nu een tentje?
    We wensen jullie een fijne vakantie toe.